Een prettige, constructieve en productieve samenwerking heeft bij veel individuen, teams en organisaties voortdurende aandacht. Maar hoe realiseer je dat in de praktijk?
Vaak is er sprake van spanning in de samenwerking vanwege verschillende doelen en belangen, verschillende perspectieven op het thema van samenwerking of verschil in voorkeursstijlen van samenwerken.
Vandaag had ik een intakegesprek met een deelnemer van onze Leergang Appreciative Inquiry – ofwel waarderendonderzoeken – die binnenkort start. Deze deelnemer sprak de wens uit om op een waarderend onderzoekende manier een bijdrage te leveren aan organisatieontwikkeling en we kregen een gesprek over de betekenis van waarderen en de betekenis van onderzoeken in de samenwerking tussen adviseur en klant.
Ik merk dat ik steeds meer de nadruk begin te leggen op de onderzoekende kant van Appreciative Inquiry. Het nieuwsgierig op zoek zijn naar de belangen, perspectieven, en voorkeursstijlen van de ander helpt. Het op zijn minst even parkeren van je eigen doelen, belangen, perspectief en oordelen helpt. Het levert begrip en verbinding op.
En vaak wordt dan vanzelf duidelijk wat gedeelde waarden zijn, die een mooie basis zijn voor de samenwerking.
Dus waarderend onderzoeken, met de nadruk op onderzoeken.
Dan krijgt de betekenis van waarderen ook meer kleur.
Wat is voor jou de betekenis van waarderend onderzoeken?