Werkwijze

Wanneer ben jij op je best?

Wanneer ben je op zijn best?
Is dat niet als je weet dat je erkend wordt in je vraagstuk,
dat je een rol hebt in het ontdekken van een oplossing en zelf mag beslissen
op welke manier je het beste aan de slag kunt gaan voor de gewenste ontwikkeling?

Daarom trekken we samen op en streef ik ernaar in onze werkwijze

  • De mensen te betrekken die te maken hebben met het vraagstuk
  • Zodat zij een vrije keuze kunnen maken voor een ontwikkelrichting
  • En intrinsiek gemotiveerd zijn om daarmee aan de slag te gaan.

Ik kan de vragen stellen die jullie elkaar niet (meer) stellen, een perspectief kiezen dat jullie nog niet bedacht hadden, zorgen dat alle geluiden gehoord worden en dat alle stemmen tellen.

In mijn werkwijze maak ik graag gebruik van het gedachtegoed van Appreciative Inquiry ofwel Waarderend Onderzoeken, een werkwijze die voortkomt uit de positieve psychologie.

De werkwijze van Appreciative Inquiry spreekt mij aan vanwege het onderzoekende aspect: we nemen niets aan, vragen altijd na en werken met alles wat er is.

Het waarderende zit in de oordeelvrije houding, van waaruit ieder kan bijdragen en gewaardeerd wordt om die bijdrage: ook al is het tegengeluid of tegenspel.

Verhalen zijn belangrijk!

Verhalen zijn belangrijk!
We laten ieder hun eigen verhaal vertellen. Verhalen zijn belangrijk in een organisatie. De organisatie krijgt de kleur, het imago, de sfeer door de verhalen die erover verteld worden.

Positieve verhalen en negatieve verhalen zijn er altijd.

Je krijgt wat je je voorstelt en waar je de meeste aandacht aan besteed.

Wat wil je het liefst: de positieve verhalen of de negatieve?