Appreciative Inquiry | het gaat om de eerste vraag

De eerste klap is een daalder waard.

Appreciative Inquiry ofwel waarderend interveniëren is erg actueel. Steeds vaker vragen klanten expliciet of ik ze op een waarderende manier wil helpen. Als ik vraag wat ze zo aanspreekt aan het waarderend werken, hoor ik dat goedbedoelde gesprekken over verbetering en ontwikkeling verzanden in ‘brandjes blussen’, ‘probleemdenken’ of ‘praten over tekortkomingen’. Zowel het denken, het praten als het doen is gericht op wat er niet goed gaat of nog niet goed genoeg is. Dat vreet energie en bederft de sfeer op het werk. En in plaats van inspirerende ideeën, levert het chagrijn op en het gevoel dat ‘alles toch altijd bij het oude blijft’. 

Ben je al bijna afgehaakt? Dat bedoel ik. 

Het is dus niet voor niets dat er steeds meer vragen komen over waarderend werken: waarderend auditeren, waarderend evalueren, waarderend feedback, waarderend ontwikkelen. De vraag aan ons is dan: kun je ons in een korte cursus leren welke vragen we kunnen stellen om een waarderende ‘huppeldepup’ te houden. 

Ik ben daar huiverig voor. Het gaat namelijk niet alleen om het stellen van waarderende vragen. Het gaat erom dat je graag waarderend kijkt en luistert en werkelijk nieuwsgierig bent naar wat er goed gaat en goed ging en welke betekenis dat heeft. Welke waarden daaraan ten grondslag liggen, welk verlangen daaruit spreekt. Het gaat om de eerste vraag in een gesprek. Afgestemd op je gesprekspartner. Een vraag die midden in de roos is. Als je dat een keer ervaren hebt, weet je wat waarderend werken is.

Daarom richten wij onze opleidingen Appreciative InquiryI in rond ervaringen. Door deelnemers aan de hand van een persoonlijke vraag te laten ervaren wat het doet als je werkelijk nieuwsgierige vragen stelt, ontstaat een waarderende houding waarin de betekenisvolle vragen vanzelf komen. Daardoor krijg je als deelnemer inzicht in de kern van het waarderend werken. En daar kun je mee uit de voeten. Vol vertrouwen laten wij deelnemers gesprekken aangaan met klanten met actuele vraagstukken. Omdat we ervan overtuigd zijn dat deelnemers geen ‘fouten’ zullen maken. Fouten ontstaan niet door een gebrek aan ervaring. Fouten ontstaan door gebrek aan inzicht. In onze opleidingen Appreciative Inquiry ligt daar het zwaartepunt.

Nieuwsgierig? Neem dan contact op of kijk op de website van het Instituut voor interventiekunde.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *